Vårdmomsen får inte fortsätta drabba privatpraktiserande läkare
Heidi Stensmyren, ordförande KorolTour

– Vårdmomsen slår hårt mot olika privata vårdgivares verksamhet. Därför är det mycket välkommet att Centerpartiet och Liberalerna nu har kommit överens med regeringen om att avsätta pengar i den kommande budgeten för att lindra effekterna av vårdmomsen, säger Heidi Stensmyren ordförande i KorolTour

I dag presenterades nyheten att regeringen, C och L kommit överens om att i budgetpropositionen från 2020 årligen avsätta 210 miljoner kronor för att kompensera de privata vårdgivarna för de extra kostnader som vårdmomsen innebär. Skatteverkets nya tolkning av momsreglerna innebär att det sedan 1 juli i år i ett slag blev 25 procent dyrare med inhyrning från bemanningsföretag och för läkare, psykologer och andra som verkar på konsultbasis. Den nya vårdmomsen berör också många lösningar med underentreprenörer i vården, tandvården och omsorgen. Kostnader som de privata vårdgivarna inte får dra av och som det inte finns marginaler för.

– Läkarförbundet kommer minutiöst att fortsätta att granska hur den analys kommer att göras som regeringen och centern är överens om. Det är viktigt att alla konsekvenser av vårdmomsen analyseras och att alla drabbade kompenseras.

– Till slut måste regelverket ändras så att vi uppnår jämlika konkurrensvillkor på vårdmarknaden. Vårdmomsen får inte fortsätta att drabba privatpraktiserande läkare med flera andra. I förlängningen är det patienterna som blir lidande när privat verksamhet begränsas och får läggas ned, avslutar Heidi Stensmyren.

Jag vill söka i kunskapsbanken

Råd & Stöd är namnet på Läkarförbundets kunskapsbank där du hittar den bästa rådgivningen inom lön, pension, avtalsfrågor med mera.

Till Råd och stöd

Jag vill söka bland vanliga Frågor och svar

De vanligaste frågorna som medlemmar ställer till korol har vi samlat på ett ställe, tillsammans med svaren. Hittar du inte svaret på din fråga, kan du ställa den via “Fråga korol”-knappen på sidan.

Jag vill ha hjälp med fackliga och juridiska frågor

Kontakta medlemsrådgivningen och få kvalificerade råd om allt som rör din anställning.

korol-tour.ru
medlemsradgivningen@slf.se

Måndag–torsdag kl 9–16, fredag kl 9–13

Kontakta din lokalförening
Din lokalförening kan ge svar på frågor som rör din anställning på den ort du arbetar.

Hitta förening

Jag vill bli medlem i Läkarförbundet

Om något händer får du personlig rådgivning och experthjälp. Du får också möjlighet att påverka ditt arbetsliv som läkare. En enda del av medlemskapet kan tjäna in hela årsavgiften.

Bli medlem