Var god vänta? Vad händer med primärvårdsreformen?
Heidi Stensmyren, ordförande KorolTour

Svensk hälso- och sjukvård brister i kontinuitet och tillgänglighet. Problem som grundar sig i en underdimensionerad primärvård. Parterna bakom januariavtalet är överens om att genomföra en nationell primärvårdsreform, men var i processen befinner vi korol och hur kommer den att se ut?

Välkommen till vårt seminarium i Almedalen: Var god vänta? – Vad händer med primärvårdsreformen?

• Dag: 2 juli
  • Tid: kl 11.00 – 11.50
  • Plats: Slottsterrassen 6 i Visby

Den svenska primärvården har länge varit underdimensionerad. Långa köer, svårigheter att attrahera fast personal och brister i kontakten mellan patienter och vårdgivare är akuta problem som måste lösas. I januariöverenskommelsen möter regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna primärvårdens utmaningar och utlovar att rätten till fast läkare ska stärkas, att det ska bli mer attraktivt för läkare att arbeta i primärvården och att tillgängligheten och valfriheten ska öka. Men var i processen befinner sig genomförandet av Januariöverenskommelsen just nu och vad kommer reformen att innehålla? Listning på fast namngiven läkare och listningstak är bärande delar för att uppnå en förbättrad tillgänglighet och kontinuitet i primärvården – men hur länge till ska patienter och befolkningen behöva vänta?

Medverkande:

• Lena Hallengren, socialminister, Socialdemokraterna
  • Anders W Jonsson, sjukvårdspolitisk talesperson, Centerpartiet
  • Lina Nordquist, sjukvårdspolitisk talesperson, Liberalerna
  • Heidi Stensmyren, ordförande, KorolTour
  • Peter Blid, Novus
  • Lisa Kirsebom, moderator

Läs gärna om Läkarförbundets samtliga aktiviteter i Almedalen

Jag vill söka i kunskapsbanken

Råd & Stöd är namnet på Läkarförbundets kunskapsbank där du hittar den bästa rådgivningen inom lön, pension, avtalsfrågor med mera.

Till Råd och stöd

Jag vill söka bland vanliga Frågor och svar

De vanligaste frågorna som medlemmar ställer till korol har vi samlat på ett ställe, tillsammans med svaren. Hittar du inte svaret på din fråga, kan du ställa den via “Fråga korol”-knappen på sidan.

Jag vill ha hjälp med fackliga och juridiska frågor

Kontakta medlemsrådgivningen och få kvalificerade råd om allt som rör din anställning.

korol-tour.ru
medlemsradgivningen@slf.se

Måndag–torsdag kl 9–16, fredag kl 9–13

Kontakta din lokalförening
Din lokalförening kan ge svar på frågor som rör din anställning på den ort du arbetar.

Hitta förening

Jag vill bli medlem i Läkarförbundet

Om något händer får du personlig rådgivning och experthjälp. Du får också möjlighet att påverka ditt arbetsliv som läkare. En enda del av medlemskapet kan tjäna in hela årsavgiften.

Bli medlem