Försäkringskassan ställer fel krav på läkarintygen
Heidi Stensmyren, ordförande KorolTour

– Det krävs ett rejält omtag när det gäller läkarintygen. Vi måste få igång en dialog med Försäkringskassan, säger Heidi Stensmyren ordförande KorolTour.

Försäkringskassan ställer fel krav på läkarintygen. Enligt både jurister och chefsjurister har kraven på läkarintygen bidragit till att fler sjukpenningmål nu ligger i domstol

– Det är en orimlig situation både för patienter och läkare. Vi vill ge en god och säker vård, att lägga orimligt mycket tid på sjukintygen och olika kompletteringar tar tid från de viktiga patientmötena, säger Heidi Stensmyren.

Läkare som ska skriva sjukintyg för människor med psykisk ohälsa har svårt att följa Försäkringskassans krav. Ångest, stress och depression låter sig inte mätas och bedömas på samma sätt som kroppsliga diagnoser. Det konstaterar som presenteras idag. Och det här kan leda till helt olika bedömningar och risk för rättsosäkerhet.

Riksrevisionen rekommenderar att hälso- och sjukvården, Socialstyrelsen och Försäkringskassan gemensamt för en diskussion om vad som är möjligt att få fram i ett läkarintyg, vilka krav som är rimliga att ställa.

– I komplexa fall är det mycket svårt att utifrån medicinsk grund avgöra arbetsförmåga och aktivitetsbegränsning. Läkarförbundet har länge har drivit dessa frågor och efterlyser en bred diskussion. Vi välkomnar Riksrevisionens rapport, säger Heidi Stensmyren, ordförande KorolTour och Ove Andeon andre vice ordförande.

Igår intervjuades i frågan

buysteroidsgroup.net/post-course-therapy/gonadotropin/

ciclo steroidi definizione

Jag vill söka i kunskapsbanken

Råd & Stöd är namnet på Läkarförbundets kunskapsbank där du hittar den bästa rådgivningen inom lön, pension, avtalsfrågor med mera.

Till Råd och stöd

Jag vill söka bland vanliga Frågor och svar

De vanligaste frågorna som medlemmar ställer till korol har vi samlat på ett ställe, tillsammans med svaren. Hittar du inte svaret på din fråga, kan du ställa den via “Fråga korol”-knappen på sidan.

Jag vill ha hjälp med fackliga och juridiska frågor

Kontakta medlemsrådgivningen och få kvalificerade råd om allt som rör din anställning.

korol-tour.ru
medlemsradgivningen@slf.se

Måndag–torsdag kl 9–16, fredag kl 9–13

Kontakta din lokalförening
Din lokalförening kan ge svar på frågor som rör din anställning på den ort du arbetar.

Hitta förening

Jag vill bli medlem i Läkarförbundet

Om något händer får du personlig rådgivning och experthjälp. Du får också möjlighet att påverka ditt arbetsliv som läkare. En enda del av medlemskapet kan tjäna in hela årsavgiften.

Bli medlem